Albrecht Dürer noteerasi vuosien 1520 ja 1521 Alankomaiden matkallaan neljä suurta 1400-luvun maalaria: Jan van Eyckin (kuolinvuosi 1441), Rogier van der Weydenin (kuolinvuosi 1464), Stefan Lochnerin (kuolinvuosi 1451) ja Hugo van der Goesin (1482/83).
Brysselissä Dürer kirjoitti nähneensä van der Goesin "hyvän maalauksen" (gut gemähl), ja Bruggen Pyhän Jaakobin kirkossa hän katseli "arvokkaita Rudigerin [eli Rogierin] ja Hugon maalauksia, jotka molemmat olivat suuria mestareita" (die köstlichen gemahle von Rudiger und Hugo, die sind beede grosz master ge west)". (Lainaus Stephan Kemperdickiltä näyttelyluettelon johdannosta).
Nyt Gemäldegalleriessa on mahdollisuus tutustua näistä neljästä
mestareista Hugo van der Goesiin. Näyttely on ensimmäinen hänen taiteensa kokonaisesitys,
ja sitä onkin verrattu merkittävyydeltään Amsterdamin Rijksmuseumissa parhaillaan menossa
olevaan Vermeer-näyttelyyn. Näyttelyssä on esillä 60 teosta van der Goesilta ja hänen
aikalaisiltaan ja seuraajiltaan. Lainoja on saatu 38 kokoelmasta. Esille on
myös pitkään konservoitavina olleita teoksia. Monet teokset ovat kärsineet aikojen saatossa ja
näyttelyn teksteissä mainitaan, että alun perin maalausten värit olivat paljon
voimakkaampia. Mutta esimerkiksi näyttelyn päättävä Monfortin alttaritaulu
vahvistaa Dürerin arvion. Kyseessä on suuri mestari.
Kiinnostavaa on myös se, miten paljon näyttely löytää Hugo
van der Goesin taiteen jälkivaikutusta. Hän uudisti ajan taidetta - näyttelyn mukaan - muun muassa kehitti uudentyyppisen kerronnan uudella tapaa rajatuilla henkilöhahmoilla ja lähikuvilla.
Hugo van der Goes asui loppuvuosinaan Rood Kloosterissa (punainen luostari) lähellä Brysseliä ja mitä ilmeisimmin palkkasi useita avustajia, jotka auttoivat häntä suurissa toimeksiannoissa. He eivät olleet luostariveljiä, vaan maallikoita, jotka asuivat alueella. Hugon kuoleman jälkeen 1482/1483 osa työpajasta asettui Brysseliin ja myös muualle. Omiin töihinsä he käyttivät usein luostarin työpajan malleja. Siten Hugon keksintöjä ja kompositioita kopioitiin hänen kuolemansa jälkeen ja ne toimivat inspiraationa muille taiteilijoille pitkälle 1500-luvulle. Tiedetään myös, että taiteilijan Portinari-alttarilla (1476) oli suuri vaikutus Italian renessanssin taiteeseen.
Taiteen ympärille rakennetaan usein myös mielenkiintoisia
tarinoita. Tässä van der Goesista on tehty 1800-luvun lopun hullun nerouden symboli. Munkkiveli
Gaspar Ofhuysin kronikkakäsikirjoitus nimittäin löydettiin vuonna 1863 ja siinä
Gaspar kertoo Hugon uskoneen olevansa kirottu, ja hänet voitiin estää tekemästä
itsemurhaa vain väkisin. Apotti oli myös määrännyt hänelle soitettavaksi
rauhoittavaa musiikkia. Lisämausteen tarinalle antaa se, että Vincent van Gogh
mainitsee van der Goesin ja suurta huomiota saavuttaneen Émile Wautersin
monumentaalisen historiamaalauksen kirjeessään veljelleen. Vincent vertasi omaa
mielentilaansa ja jossain määrin samaistui Hugoon.
Kuninkaitten kumarrus on luultavasti vanhin säilynyt taidemaalarin teos. Monumentaaliset hahmot, hienovaraisesti vaihtelevat värit ja hämmästyttävät valotehosteet asettavat, näyttelytekstin mukaan uudet standardit ajan kuvataiteelle Paneelin alkuperäinen sijainti ei ole tiedossa, mutta se toimi mallina useille alankomaalaisille maalareille vuosikymmeniä. 1500-luvun lopulla se löysi tiensä Monforten jesuiittaluostariin Espanjaan. Alttaritaulun keskipaneelia pidetään Hugo van der Goesin tärkeimpänä säilyneenä maalauksena. Se on säilynyt, joskaan ei ehjänä: molemmat sivuosat ovat kadonneet, ja keskipaneelin yläosaa lyhennettiin 1600-luvulla siten, että siitä jäi jäljelle vain noin 10 cm. Kadonnut osa voidaan rekonstruoida useiden maalauksen kopioiden ja muunnelmien avulla. Näyttelyssä alkuperäinen paneeli on esillä modernilla lisäyksellä sen alkuperäisen ulkoasun visualisoimiseksi.
Kuninkaitten kumarrus (Monforten alttaritaulu). Noin1470/75. Tammi. Berliini, Gemäldegalerie |
Vanhan miehen muotokuva. Vuoden 1475 jälkeen. New York, Metropolitan Museum of Art |
Hugo van der Goes
Zwischen Schmerz und Seligkeit
31.03.2023-16.07.2023
Kommentit
Lähetä kommentti