Beninin pronsseista on muodostunut symboli museokokoelmiin liittyvästä kolonialismista. Kyse on siis museoihin epäoikeudenmukaisesti päätyneistä taide-esineistä ja niiden palauttamisesta, repatriaatiosta. Nyt museo- ja kulttuurikeskus Humboldt Forumiin avatussa Etnografisessa museossa on avattu pronsseja ja niihin liittyvää keskustelua avaava näyttely.
Saksassa päädyttiin lopulta pronssien (500 teosta) palauttamiseen ja niiden omistus on nyt Nigeriassa. Näyttely perustuu Berliiniin määräaikaiseen lainaan jääneisiin teoksiin. Pienehkössä näyttelyssä kerrotaan Beninin kuningaskunnan ja sen valloituksen tarina. Esille nostetaan pronssien kulttuurinen merkitys silloisessa Beninissä ja niiden päätyminen museokokoelmiin ja aikaisemmat palautustyritykset.
Näyttely on tehty yhteistyössä museon nigerialaisten
kumppanien kanssa. Historiallisten esineiden ohella se esittelee myös nykytaiteilijoiden
teoksia, kuten elokuvia, tekstiilejä ja pronssivaluja, Pronsseja valmistetaan edelleen
perinteisellä tavalla.
Beninin kuningaskunta
oli yksi Länsi-Afrikan
voimakkaimmista valtakunnista. Kuningaskunta
ja Beninin pronssit eivät ole peräisin nykyisestä Beninistä, vaan Nigerian
alueelta. Benin perustettiin 1200-luvulla. Valtakunta oli vahvimmillaan Oba
Ewuaren kaudella, jolloin valtakunta laajeni ja pääkaupunki, nykyinen Benin
City varustettiin korkeilla muureilla. Beninin menestykseen vaikutti vilkas
kaupankäynti. Alueelta vietiin tuotteita, norsunluuta, kultaa, mausteita ja
taideteoksia. Alue rikastui myös orjakaupalla.
Beninin oban asuinpaikka oli valtakunnan poliittinen ja
henkinen keskus. Vuonna 1668 hollantilainen maantieteilijä Olfert Dapper
kuvaili sitä "jaettuina moniin upeisiin palatseihin, taloihin ja
huoneistoihin [...], jotka koostuivat kauniista ja pitkistä gallerioista". Palatsin porttikäytävät ja paviljongit kruunattiin
torneilla, joiden päällä oli suurien lintujen patsaita. Käärmeveistokset
koristavat palatsin kattoja.
Kuvat näyttelystä |
Beninin kuningaskunnan vuosisatoja kestäneet kontaktit Eurooppaan erottuvat myös sen taiteissa. Näyttely kertoo, että sen varhaiset norsunluiset esineet, joita aikoinaan kutsuttiin "afroportugalilaisiksi", ovat erityisen tunnettuja transkulttuurisesta luonteestaan. Näissä eurooppalaisille tilaajille valmistetuissa teoksissa Edon kuvanveistäjien perinteet yhdistyvät länsimaisen taiteen käytäntöihin.
Beninin palatsin hovin taideteoksissa oli kuvattuna kuningas,
arvohenkilöitä, portugalilaisia sekä kosmoksen elementtejä tai eläinmaailmasta
poimittuja toistuvia aiheita. Taideteokset
edustivat ulkomaailmaa palatsissa ja vahvistivat hallitsijan, oban voimaa.
Näyttelyn mukaan Benin-esineet liittyivät monimutkaisesti muistiin
ja kuninkaan voimaan.
"Muisto" tai "muistaa"
tarkoittaa edossa "kuvion
valamista messinkiin". Valuprosessi,
jota kutsutaan kadonneen vahan valutekniikaksi, yhdisti tarinat kiinteään tilaan.
Metalli ja norsunluu
olivat materiaalina varattu vain hallitsijalle. Näillä oli tärkeä merkitys
rituaalisissa ja seremoniallisissa yhteyksissä.
Alttarit, joihin oli sijoitettu kuolleiden kuninkaiden muistopronsseja
sekä vertauskuvallisilla kuvilla veistetyt norsunluun syöksyhampaat kuvasivat
kuninkaallisten esi-isien ja valtakunnan uudistumisen yhteyttä ja sykliä.
Vuonna 1897 brittiläiset joukot valloittivat Beninin kuningaskunnan,
valtasivat kuninkaallisen palatsin ja karkottivat Oba Ovonramwenin, viimeisen itsenäisen
kuninkaan. Hyökkäyksen jälkeen tuhansia esineitä lähetettiin Lontooseen ja myytiin
siellä. Monet muut esineet jäivät siirtomaa-Nigeriaan, mutta löysivät myöhemmin
tiensä eurooppalaisiin ja pohjoisamerikkalaisiin museoihin, mukaan lukien Berliini.
Esineet kulkivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten liikemiesten ja kauppiaiden verkostojen kautta. Monet esineistä tulivat Berliiniin Felix von Luschanin, tuolloisen Museum für Völkerkunden kuraattorin hankintana. Museo osti useita esineitä Lontoosta, mutta puolet kokoelmasta saatiin saksalaisilta kauppiailta Länsi-Afrikasta. Jotkut heistä näyttävät ostaneen teoksia suoraan brittien karkottamalta Beninin kuninkaalta.
Palautuskysymys on tänään ajankohtainen, mutta Benin-esineiden
palauttamiseksi on aiemminkin tehty yrityksiä. Vuonna 1936 Museum für
Volkerkunde museo hylkäsi Oba Akenzua II:n pyynnön palauttaa edeltäjiensä Oba Esigien
(n. 1504–1500) ja Oba Eresoyenin (n. 1735–1750)
kaksi valtaistuintuolia. Sen sijaan
Berliinin museo lähetti vain kaksi kopiota Nigeriaan, ja obalta vieläpä perittiin niiden valmistuskustannuksia.
Vuonna 1972 Nigerian museoviraston silloinen johtaja koetti saada esineitä uudelle museolle Beninissä. Tämäkin pyyntö kuitenkin hylättiin yhtä lailla, tällä kertaa suhteellisen äskettäin perustetun Stiftung Preußischer Kulturbesitzin (SPK) toimesta.
Vuodesta 2010 lähtien Etnologinen museo on ollut Benin-vuoropuheluryhmän
jäsen, jossa Euroopan museot keskustelevat Benin-esineiden tulevaisuudesta nigerialaisten
kumppaneiden kanssa. Nämä neuvottelut loivat perustan yli 500 objektin omistusoikeuden
siirtämiselle valtion Etnologisen museon kokoelmasta Nigeriaan elokuussa 2022.
Humboldt Forumin näyttely tietyllä tavalla jatkaa vuoropuheluryhmän työtä. Tutkijat, taiteilijat sekä saksalaisten ja nigerialaisten museoiden ja Benin Cityn kuninkaallisen perheen edustajat kertovat videopuheenvuoroissa näkemyksensä. Useista eri näkökulmista selvennetään Benin-pronssien merkitystä ja nykyistä keskustelua palauttamisesta.
Näyttelyn mukaan tavoitteena on katsoa tulevaisuuteen. Puheenvuorot
tallennettiin vuoden 2022 alussa Saksassa ja Nigeriassa. Ne
selventävät erilaisia asenteita ja
herättävät keskeisiä kysymyksiä: kenelle
Beninin kulttuuriperintö
palautetaan? Miten historia muistetaan?
Missä ja miten
"Benin-pronssit" tulisi
nesittää tulevaisuudessa, ja miten
saksalaiset ja nigerialaiset sidosryhmät tekevät yhteistyötä?
Näyttelyyn on liitetty kuten muuallakin Etnologisen museon
näyttelyissä alueen taiteilijoiden nykytaideosuuksia.
Kolonialismikeskustelusta Berliinissä enemmän MuseoProssa, lokakuu 2022
Uhunmwun elao, pronssiveistos. 1700-1800 -luku. Nigeria,
Beninin kuningaskunta. Kuva näyttelystä |
Kommentit
Lähetä kommentti