Vahingontekijät saapuivat Berliinin museosaarelle uuden James-Simon-galleria -rakennuksen sisäänkäynnin kautta, ja vierailivat Neues Museumissa, Pergamonmuseossa ja Altes Nationalgalleriassa. Yhteensä 63 taideteoksen pintaan sumutettiin tai heitettiin öljyä. Öljyä arvellaan oliiviöljyksi.
Süddeutsche Zeitung 23.10.2020
Blacklivesmatter, Mohrenstrassen metroasema. Metroaseman nimi on myöhemmin päätetty muuttaa. Kesä 2020 |
Mielenosoitus huvipuistojen avaamisen puolesta. Kesä 2020 |
Mielenosoitus tuotantoeläinten hyvinvoinnin puolesta. Kesä 2020 |
Vapaan Valko-Venäjän puolesta. Syksy 2020 |
Mielenosoitus koronarajoituksia vastaan. Syksy 2020 |
Tuhotyö tuli valtion museoita Berliinissä ylläpitävälle Preussin
kulttuurisäätiölle hankalaan paikkaan. Valtion museoiden toimintaa on
kritisoitu. Kaksi vuotta istunut asiantuntijakomitea luonnehti Berliinin valtion
museoiden toimintaa alisuorittamiseksi. Näin verrattuna muihin eurooppalaisiin vastaaviin toimijoihin. Valtion museoiden uudistustyö onkin laitettu alkuun.
Kulttuuriministeri Monica Gütters on kertonut reformaation olevan vaativan
tehtävän ja vievän useamman vuoden.
Kriisi on tuonut esille museoiden
toiminnan puutteet. Media on nostanut esiin, että tuhotöistä kerrottiin vasta yli
kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. Toimittajat eivät ole hyväksyneet selitystä
siitä, että tapahtumasta ei voitu kertoa ennen kuin tiettyjen teosten lainaajia
oli informoitu vahingoista. Teoksista oli nimittäin vain neljä lainassa ja
lainaaja oli naapurimaassa Belgiassa. On jopa arveltu, että vahingonteosta ei ehkä
olisi edes kerrottu, jollei Zeitin toimittaja olisi saanut asiasta tieoja muuta
kautta.
Vahingonteoista ei ole jäänyt talteen kuvaa valvontakameroihin. Tiettävästi
vain yksi valvontakameroista oli suunnattu kohti taideteoksia, ja sen
nauhoituksista ei ole ollut apua tapahtuman selvittämiseen. Ylipäätään
kamerajärjestelmä on vanhentunut.
Henkilövartiointi taas on ulkoistettu, ja saksalaisen median tietojen mukaan
kilpailutettu halvimpaan mahdolliseen toimittajaan. On myös tuotu esille, että
vartioiden motivaatio olisi koronariskien vuoksi ollut heikolla tasolla. Huonosti palkattu ja katkera oma työntekijä voikin olla turvallisuuden kannalta suurempi riski kuin mahdollinen ulkoinen toimija.
Mitä museosaaren tuhotöistä voi oppia, Suomessakin? Museoiden kannattaa laatia
turvallisuussuunnitelma ja päivittää
kameravalvontansa. Keskeisissä turvallisuuteen liittyvissä asioissa on hyvä
pitää päätäntä- ja toimintavalta omassa organisaatiossa. Ja kriisiviestintäsuunnitelma
kannattaa ilman muuta päivittää. Riskejä analysoidessa kannattaa myös muistaa, että yhteiskunnallinen
ilmapiiri on muutoksessa myös Suomessa. Kun museot edelleen aktivoituvat yhteiskunnallisessa
keskustelussa, (tai toimivat alustana kantaa ottavalle aktivismille), niin sitä
alttiimpi kohde museo kokoelmineen on vahingonteoille.
Altes museum. Rasismia, antisemitismiä, nationalismiä ja vihaa vastaan. Syksy 2020 |
Turvallisuuden ja avoimuuden välillä joudutaan aina tekemään kompromisseja. Osa museoista on jo suojattu lentokenttätason läpivalaisujärjestelmillä, ja kuten Berliinin Juutalaisen museon tapauksessa ulkopuolella on myös poliisin vartiointipiste. Toivottavasti näin vahvoihin käytäntöihin ei ole tarvetta mennä.
Kulttuuriperintö on tavaraa, tarinoita ja ihmisiä. Tavara on vain tavaraa. Museoiden työntekijöiden, sekä museovieraiden hyvinvointi on se asia mitä pitää varjella.
VastaaPoista