Pergamon-alttari on yksi tärkeimmistä museoihin siirretyistä antiikin muistomerkeistä.
Sen tuominen Berliiniin ja Pergamon-museon rakentaminen liittyy antiikin kulttuurin
ihannointiin 1880-luvun Euroopassa. Tämä heijastui mm. museokokoelmien
kolonialistisena kartuttamisena.
Pergamon
-museo on juuri nyt suljettuna peruskorjauksen vuoksi, mutta Hamburger Bahnhof-nykytaiteen
museossa on esille istanbulilaisen taiteilijan Cevdet Erekin monumentaalinen 34-kanavainen
ääniteos Bergama Stereo.
Cevdet Erek. Bergama Stereo. Hamburger Bahnhof. Berliini, 2019, © Cevdet Erek / Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie / Mathias Völzke
Pergamon-alttari. Gryffindor, Public Domain, Wikimedia, CC BY-SA 4.0 |
Cevdet Erek kertoo teoksestaan. Hamburger Bahnhof (video 4 min)
Museon
suureen näyttelyhalliin hienosti installoitu arkkitehtuuri- ja ääniteos on uusi
tulkinta alttarista. Pergama on nykyinen turkkilainen nimitys Länsi-Turkin Pergamon kaupungille. Teoksen nimen jälkimmäinen osa stereo viittaa mm. siihen, että
äänellä kuvataan alttarin kahteen siipeen jakautuvaa symmetriaa. Kaiuttimet
muodostavat ja soittavat alkuperäisen friisin jumalten ja giganttien taistelua
äänivirtana. Alkuperäisen fragmentaarisen alttarin puuttuvissa kohdissa kaiuttimia
korvaavat tyhjät kaiutinkotelot.
Bergama Stereo, luonnos, 2019, © Cevdet Erek 2019 |
Äänimaailma muodostuu – osin ehkä kommenttina alttarin
kolonialistiseen historiaan – Davul -bassorummun äänistä ja nykyisen Bergaman alueen tanssirytmeistä. Toki muistaen, että nykyisen
Bergaman piirikunnan väestöllä ei välttämättä ole kulttuurista jatkumoa
antiikin Bergamoon.
Keskeisessä
osassa monitulkintaista teosta ovat myös Berliinin kuuluisan klubikulttuurin
soundit. Itse asiassa se tuo mieleen myös 80-luvun katukulttuurin kannettavan C-kasettidekin.
Tai miksei alttaria voisi verrata myös tiskijukan työpisteeseen transsissa
tanssivien klubikävijöiden edessä.
Bergama Stereo, luonnos, 2019, © Cevdet Erek 2019 |
Täällä
nuoruuttaan viettäneiden kanssa puhuessa 1980- ja 1990 -luvun Berliinin
tekno -ja klubielämä nousee esille eräänlaisena sukupolvikokemuksena. Berliinin
muuri murtui, kaikki oli mahdollista, ei ollut rajoja tai rajoituksia.
Tyhjillään olevista rakennuksista saatettiin tönäistä ovi sisään ja muurin
purkamisen jälkeensä jättämä vyöhyke vallattiin musiikille ja tanssille. Levyjä
soitettiin, juhlat jatkuivat yli yön.
Berliini
on kuitenkin muuttunut, ja Potzdamer Platzin ja Leipziger Strassen jättömaalle
on syntynyt huippumoderneja toimistotaloja ja Mall of Berlin -ostoskeskus.
Kreutzberg on siistiytynyt.
Syynä
on kaupungin muutosprosessi, jota tutkijat kutsuvat nimellä gentrifikaatio eli
keskiluokkaistuminen.
Tutkijat määrittelevät gentrifikaatioon
sisältyvä asukasrakenteen ja asuntokannan muutoksen. Samaan aikaan kun
asukasrakenne muuttuu keskiluokkaisemmaksi tai rikkaammaksi, kallistuvat
asunnot, sekä kunnostuksen seurauksena että osana alueen yleistä arvonnousua.Tämä muodostaa itseään vahvistavan prosessin. Alueen
arvonnousu johtaa koulutetumpaan ja hyvätuloisempaan asukasrakenteeseen, mikä
puolestaan vahvistaa alueen arvonnousua. Asuinalue muuttuu keskiluokkaisemmaksi
ja alueen köyhemmät asukkaat joutuvat muuttamaan muualle vuokrien kallistuessa.
Oppikirjat
pitävät ainakin Berliinissä paikkaansa. Rapistuneiden ja edullisten vuokrien työväen
asuinalueille muuttivat ensin taiteilijat, vaihtoehtoväki ja teknoklubit. Nyt
ne ovat muuttumassa (ja jo muuttuneet) paremman väen ja kiinteistösijoittajien
kiinnostuksen kohteeksi.
Teknoklubeista
ovat kohonneiden vuokrien tai kiinteistökehittämisen vuoksi lopettamisvaarassa
mm. Köpenicker Strassella sijaitsevat Sage ja fetissiklubi KitKat.
Berliinin
klubikulttuuri oli 1990-luvulla kiinnostava kulttuurinen ilmiö, mutta sitä se edelleenkin.
Nyt genressä yhdistyvät kaupallisuus, korkeakulttuuri, yhteiskunnallinen
vaikuttaminen ja perinteinen hedonistinen klubikulttuuri.
SO36 -klubin flyeri, tammikuu 2020. Oranienstrassella
Kreutzbergissa sijaitseva klubi oli alun perin erikoistunut punk -musiikkiin.
1970-luvulla siellä vierailivat mm. Iggy Pop ja David Bowie. Klubi oli tärkeä Berliinin
turkkilaisessa gay-tekno -kulttuurin kehityksessä. Klubin nimi on johdettu postinumerosta
Klubien
ja ”partykaupungin” vapaamielinen maine vaikuttaa osaltaan myös siihen, että
luovan teollisuuden yritysten osuus Berliinissä on kasvanut merkittävästi.
Rauhan,
rakkauden ja teknon Love Parade oli valtaisa 19990-luvun tanssitapahtuma. Ensimmäisen
kerran se järjestettiin Berliinissä vuonna 1989. Berliinin Siegessaule,
Brendenburgin portin ja Tiergartenin luona muodostui tapahtuman visuaaliseksi
tunnukseksi.
Nyt muurin
jälkeen muodostuneen teknokulttuurin maisemissa, Potzdamer Platzin ja Leipziger
Strassen tienoilla on Mall of Berlin kauppakeskuksessa Love Parade -keräys, joka myös propagoi teknon
nostamiseksi osaksi Unescon aineettoman kulttuurin maailmanperintöä.
Love Parade, Mall. Love Paradea perustamassa ollut Dr Motte videoscreenillä |
Love Parade, Mall. Tekno maailman kulttuuriperintölistalle |
1990-luvun
klubikulttuuri siis pyrkii sopeutuvaan keskiluokkaistuvaan kaupunkiin, mutta
samalla muurin murtumisen jälkeistä vapauden aikaa tallennetaan ja
legitimoidaan kulttuuriperinnöksi ja museoiden kokoelmiin.
Berliinissä
museoon tallentaminen tapahtuu ainakin tulevan Humboldt Forumin Berliini -näyttelyyn.
Suuren julkisuuden saattamana uudelleenrakennettuun Preussin kuninkaanlinnaan sijoittuvaan
Humboldt-foorumiin vietiin sen ensimmäinen näytteille tuleva museoesine, Leipziger
Strassella sijainneen teknoklubi Tresorin, kassaholvin, ovi.
Tresorin perustaja Dimitri Hegemann Humboldt Forumissa. Ovi oli alun perin Wertheimin tavaratalon kassaholvin
ovi. Muurin murtumisen jälkeen tiloihin perustettiin Tresor -klubi. Leipziger Platzin uudisrakentamisen edetessä klubitoiminta alueella päättyi. Kuvat kassaholvin matkasta näyttelyyn. Dimitri_Hegemann, Kulturprojekte, Berlin, David von Becker
Miten sitten Berliinin klubit pärjäävät? Klubit jatkavat ja
muuntavat toimintaansa kaupungin muuttuessa. uusiakin klubeja syntyy, viimeksi
kaupungin keskustaan Mitteen, josta tällä hetkellä muuten puuttuu klubi. Klubien
jonot eivät ole vähentyneet.
Berliini oli aikoinaan jo David Bowielle erinomainen
luovuuden lähde. Edelleen Berliini vetää muusikkoja. Nyt jo keski-ikäistyneet Pet
Shop Boysin (perustettu 1981) muusikot David
Tennant ja Chris Lowe ovat hankkineet asunnon Berliinistä ja tuottivat uuden
levynsä täällä.
Guardian
kertoo (24.1.2020), että heidän asuntonsa keittiö on muutettu studioksi ja että
muusikot ovat säännöllisiä kävijöitä ehkä kaupungin kuuluisimman hedonistisen teknon Mekassa, Berghainissa (jonka kaiuttimet ovat samaa mallia kuin Erekin Pergama Stereossa).
Panorama Bar, Berghain. Berghain -klubi sijaitsee aiemmassa
voimalaitoksesssa. Klubi omistaa itse tilansa. Klubi on kuuluisa myös pitkästä
jonotusajasta. Marcheur1976. Wikimedia, CC BY-SA 4.0
Lähestymistapa
on kuitenkin keski-ikäistyneille 60-vuotiaille soveltuva.
"Käymme siellä sunnuntaina lounasaikaan," hymyilee Tennant, ”noin kello 12. Menemme Panorama-baariin juomaan aperitiivit, lasilliset Proseccoa ennen ateriaa. Ihmiset, jotka ovat olleet siellä koko yön, he ovat täysin nuupahtaneita, mutta samalla on tulossa tuoretta väkeä. Ilmapiiri on erittäin kiinnostava. Ja on hienoa kävellä päivänvalosta tanssilattialle, joka on täysin pimeä, vain rumpu kaikuu. Se on todella, todella jännittävää, vieraalla tavalla."
"Käymme siellä sunnuntaina lounasaikaan," hymyilee Tennant, ”noin kello 12. Menemme Panorama-baariin juomaan aperitiivit, lasilliset Proseccoa ennen ateriaa. Ihmiset, jotka ovat olleet siellä koko yön, he ovat täysin nuupahtaneita, mutta samalla on tulossa tuoretta väkeä. Ilmapiiri on erittäin kiinnostava. Ja on hienoa kävellä päivänvalosta tanssilattialle, joka on täysin pimeä, vain rumpu kaikuu. Se on todella, todella jännittävää, vieraalla tavalla."
Olennaista klubikulttuurissa on hauskanpito. Pet Shop Boys, Monkey Business, video 4 min). Berliinissä tuotetulta, tammikuussa 2020 julkistetulta levyltä Hotspot
--
Pergama Stereo Hamburger Bahnhoffilla 8.3.2020 saakka
Humboldt Forum avautuu 2020
Guardian, Pet Shop Boys 24.1.2020
Kommentit
Lähetä kommentti