Wikipedian määrittelyn mukaan kipsi (kalsiumsulfaattidihydraatti)
on kivennäinen, vesipitoinen kalsiumsulfaatti. Kuumennettaessa eli poltettaessa
kipsi muuttuu jauheeksi. Kun poltettua kipsiä sekoitetaan veteen ja seos valetaan
muottiin, niin se kovettuu ja saadaan kipsivalos. Täten valmistetaan
kipsikuvia, koristeita ym. Kipsi on yksi kuvanveiston perusmateriaaleista, jota
käytetään muottien tekemiseen ja veistomassaseoksiin. Kipsistä myös valetaan
veistoksia.
Wäinö Aaltonen Lahden kaupungin sankaripatsaan (Rauha,
1952) kipsimallin ääressä. Taaempana Suomen neito -veistoksen kipsi
(1928). Rauhan alkuperäiskipsi on osa Turun kaupungin taidekokoelmaa. Kuva Eero
Tornberg, Turun museokeskus. Kuva kirjasta Wäinö Aaltonen, Poseerauksia. Turun
museokeskus 2017.
Kipsivalu Vesuviuksen purkautumisen yhteydessä kuolleesta miehestä, 79 eaa, 1868 Pompei. © bpk / Giorgio Sommer |
Näyttelyssä
esitellään ensimmäistä kertaa jo 200 vuoden ikään ehtinyt Berliinin valtion
museoiden kipsikokoelma. Kokoelma on mittava, yli 7000 teosta kipsimuottien ja
mallien varhaishistoriasta aina 1800-luvulle. Lisäksi esillä on ulkopuolia
kokoelmalainoja ja valtion museoiden muuta esineistöä.
Édouard Joseph Dantan. Un moulage sur nature, 1887
Öljymaalaus, 165 × 131,5 cm. © Kunstmuseum Göteborg / Hossein Sehatlou, 2015 |
Nah am Leben. 200 Jahre Gipsformerei, näkymä näyttelystä, James-Simon-Galerie, 2019, © Staatliche Museen zu Berlin / David von Becker |
Esillä on noin 200
esinettä, myös valokuvia ja videoita. Elämää lähellä on heinäkuussa avatun
James Simon Galerien ensimmäinen näyttely. James Simon Galerie on museosaaren
uusin rakennus, joka toimii portaalina muille museoille. Rakennuksen
tilaohjelma sisältää lipunmyynnin, ravintolan ja muita yleisöyleisöpalvelutiloja,
laadukkaan museokaupan ja auditorion. Näyttelytilaa on vain vaihtuville
näyttelyille osoitettu 650 m2 tila.
James Simon Galerie. Näyttelytilan pohjakerroksessa (nro 2). Kuva museon seinäopasteesta |
Sen ensimmäiseen näyttelyyn on epäilemättä
kohdistunut huomattavia odotuksia. Ne näyttely täyttää.
Näyttelyn kokoajat
huomauttavat, että kipsit liittyvät läheisesti alueen museoiden historiaan.
Vuonna 1819 perustettu kipsiosasto oli alkuun sijoitettu Schinkelin
suunnitteleman Altes Museumin yhteyteen. 1840-luvulla kipsit olivat keskeisenä
osana museoiden ja akateemisten toimijoiden kokoelmia. Nykyisin kipsikokoelmia
luonnehditaan museoiden veistotaiteen '3D-arkistoksi' (näyttelyn kuraattori Veronica
Tocha).
Taideteollisuusmuseon anatomisen piirustuksen opetussali.
1920 -luku. Valokuva 10 × 15 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Kunstbibliothek, Photothek Willy Römer |
Työvälineitä kipsityöpajasta
© Staatliche Museen zu Berlin, Gipsformerei / Philip Radowitz |
Näyttely ei tyydy esittelemään valmiita kipsivaloksia, vaan myös työprosesseja käydään läpi. Kiinnostavasti
näyttelyä on laajennettu ottamalla mukaan luonnonvalut, kipsivalut
luonnoneläimistä tai kasveista. Kipsivaloksia eläimistä ja
kasveista on 1500 -luvulta aina nykyaikaan saakka.
Käärme, tuntematon taiteilija. Padua, 1500-luvun
alku. Lyijy-tina -seos, osittain maalattu. 22 × 7 × 2,7 cm
© Kunsthistorisches Museum Wien, Kunstkammer |
Jääkarhu Knutin pää, 3D
-tuloste. Polymeerikipsi, epoksihartsi, 42 × 57 × 64 cm
© Technische Universität Berlin, 3D Labor am Institut für Mathematik © Ralf Günther / Leibniz-IZW |
Liian lähellä elämää
– teema kertoo miten kipsivalanta ei ollut vain osa taidetta, vaan tieteen ”objektiivisyyteen”
pyrkivien metodien välikappale. Esille tulee vaikuttavalla tavalla 1800-luvun lopun ja 1900 -luvun alun kolonialismi. Kolonialismi on viime aikoina tullut
esille museokokoelmien palautuspyrkimysten voimistuessa, Suomessakin.
Ylipäätään
museot ovat viime vuosia alkaneet aiempaa paremmin liittää kokoelmatoimintaansa
avarampia näkökulmia kokoelmien kolonialistisiin tai sukupuoliroolittuneisiin
teemoihin. Katse kokoelmiin on alkanut saada uusia sävyjä ja värejä. Tämä
aihepiiri on ajankohtaista myös Saksassa. Täällä valtio juuri jakoi 700000 euroa Saksan kolonialistiselta ajalta olevien
museokokoelmien tutkimukseen, mm provenienssien selvittämiseen.
Avartunut näkökulma tuo ainakin tähän näyttelyyn hyvän imun.
Avartunut näkökulma tuo ainakin tähän näyttelyyn hyvän imun.
Kipsimuotti vuodelta 1906. Viimeinen muotilla tehty valu on vuodelta 1937. Kuva näyttelystä |
Kiinnostavaa on toisaalta
huomata, että esimerkiksi museon tarjoamissa pressikuvissa (yhteensä 30 kuvaa) ei
ole yhtään valokuvaa näyttelyn tästä osiosta.
Taiteilijan ateljeessa
-osiossa ollaan ehkä lähinnä ennakko-odotusten asettamaa kuvaa näyttelystä.
Siinä kerrotaan, miten taiteilijat käyttivät kipsiä osana työprosessiaan.
Lisäksi tuodaan esille mestariteoksia kuvanveistäjiltä antiikista
nykytaiteeseen. Esillä onkin onnistunut kaari teoksia.Nykytaiteilijat on
onnistuttu yhdistämään teemaan ja kokonaisuuteen poikkeuksellisen hyvin, ei päälleliimatun oloisena kuten usein näyttelyissä.
Donatellon Daavid, 1882.
Kipsi, 160 × 53 × 53,5 cm, (alkuperäinen noin 1440, Museo Nazionale del Bargello, Florenz) © Staatliche Museen zu Berlin, Gipsformerei / Philip Radowitz |
Auguste Rodin
Pronssikausi, 1875–1876. Kipsi, 181 × 66 × 70 cm. © Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Albertinum, Skulpturensammlung / Werner Lieberknecht |
Donald Lokuta
Casting George Segal for “George Segal, Self-portrait”, 1990, 21,5 × 32 cm. © Donald Lokuta 1990 |
Onko
kyseessä taidenäyttely vai kulttuurihistoriallinen kokoelmanäyttely? Tällaista
kysymystä ei varmaankaan kannata esittää, vaan todeta, että näyttelyn tekijät
ovat, ainakin lopputuloksesta päätellen, jättäneet museoiden perinteiset sisäiset
raja-aidat sikseen ja koostaneet aiheesta orgaanisen kokonaisuuden.
Näkymä näyttelystä, James-Simon-Galerie, 2019, © Staatliche Museen zu Berlin / David von Becker |
Näyttely hyötyy visuaalisesti siitä, että
vitriinejä on käytetty valikoiden. Esineturvallisuudesta huolehditaan
henkilövartioinnilla, tilassa näytti olevat 2-3 valvojaa. Tämä ei varmastikaan
ole liian vähän, kipsi on hyvin arka materiaali kosketuksille ja kopauksille. Tässä
voinee vertailla näyttelyä Saksan historian museon tyylikkääseen
varsijousikokoelmaan esittelevään näyttelyyn (siitä edellisessä postauksessani).
Siellä esineet olivat kategorisesti vitriineissä, mutta sielläkin oli vastaava
määrä valvojia paikalla. Vaikka varsijouset on varmasti perusteltua asemoida
näyttelyssä vitriineihin, niin museoissa ei olisi haitaksi pohtia, tarvitaanko aina
vaihtuviin näyttelyihin vitriinivarustus, jos henkilövalvontaa on riittävästi
käytössä.
Näyttelytilasta kannattaa huomata, että se ei ole suorakaide, vaan
yksi seinistä kapenee päätyihin. En tiedä onko rakennuksen suunnitellut arkkitehti
James Chipperfield tehnyt tämän tarkoituksella. Joka tapauksessa se mahdollistaa
tilaan hienon perspektiivivaikutelman – jonka näyttelyarkkitehdit ovat käyttäneet
erinomaisesti hyödykseen. Tekee melkein mieli verrata tilavaikutelmaa
renessanssiajan perspektiivikokeiluihin.
Näkymä näyttelystä |
Schroeder Rauch -toimiston näyttelysuunnitelman temaattisia osuuksia ja kulkureittejä havainnollistava piirustus näyttelyluettelosta (Hanne Königin ja Nicolas Rauchin artikkeli). 2019 |
Näyttelyarkkitehtuuri nouseekin tässä
näyttelyssä poikkeukselliselle tasolle. Keinot ovat perinteisiä arkkitehtuurin
käyttämiä: mittakaava, näkymät ja läpinäkyvyys, valo ja hieno
portaalirakennelma näyttelyyn siirryttäessä. Erinomainen suunnittelutoimisto.
--
Näyttely 01.03.2020 saakka
James-Simon-Galerie, Berliini
Näyttelyluettelo Nah am Leben, 200 Jahre GipsformereiHerausgeber: Christina Haak; Miguel Helfrich; Veronika Tocha. Hinta verkkokaupassa 42 eur
--
Näyttely 01.03.2020 saakka
James-Simon-Galerie, Berliini
Näyttelyluettelo Nah am Leben, 200 Jahre GipsformereiHerausgeber: Christina Haak; Miguel Helfrich; Veronika Tocha. Hinta verkkokaupassa 42 eur
Kommentit
Lähetä kommentti